Zgłoszenie Zdarzenia Niepożądanego (ZN) przez pacjenta lub osobę bliską
Pacjent lub osoba bliska może za pomocą wypełnionego formularza (w wersji papierowej lub elektronicznej) zgłosić zdarzenie niepożądane. Zgłoszenie ZN można: przekazać do kierownika kliniki/zakładu/oddziału, przesłać pocztą elektroniczną na adres lecznictwo@nio.gov.pl lub dostarczyć wersję papierową w zamkniętej kopercie zaadresowanej do ZESPOŁU DS. ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH za pośrednictwem Kancelarii.
Definicja z Ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692):
Zdarzenie niepożądane – zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek
na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu. Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.